Powered by Jasper Roberts - Blog

Q/A ANSWERS

2016-11-15 @ 12:34:00
BABY, GRAVIDITET & KÄRLEK
Hej! Jag är också gravid och tycker det har varit lite jobbigt med kroppens snabba förändring. Det är mycket som växer, blir mjukare och större utan att man kan påverka. Jag vet att det är så det ska vaga men psykiskt har jag inte helt hängt med. Nu har det blivit bättre och jag tycker min kropp är otroligt vacker som gravid! Men du som har en historia med anorexi, hur har graviditeten påverkat dig? Tror du att du har haft det "jobbigare" med kroppens förändringar? Hoppas du förstår vad jag menar. 
Hej fina! Mycket bra och viktig fråga som jag tagit upp lite i det här inlägget. För mig var det nog mer nyttigt än jobbigt att se kroppen förändras då jag fick en annan syn på den och en ny kärlek till min kropp. Innan såg jag den mer som något ytligt som skulle "passa in" och vara vacker medan jag nu i dag, efter graviditet och förlossning, ser på den som ett otroligt viktigt verktyg. Jag och min barnmorska pratade faktiskt om det ett par veckor innan förlossningen och trots mitt eviga illamående sa hon till mig "Du är en av de kvinnor som mår bra av att vara gravid" och jag tror hon hade rätt. För jag mådde väldigt bra rent psykiskt under graviditeten och blev betydligt snällare och mer förlåtande mot mig själv. Det är nog inget som är typiskt bara för att man haft en ätstörning för min barnmorska var lite orolig i början då hon fick höra om min ätstörningshistorik men för mig funkade det bra. Jag tycker även att det går rätt bra nu efter förlossningen också, även om jag så klart kan få hjärnspöken när jag är som tröttast och i bland får jobba med tanken på att kroppen förändrats, och det beror nog mycket på att det är så mycket annat som tar mitt fokus. Sedan tycker jag att det är så häftigt att jag burit på ett barn i 9 månader, gått igenom en förlossning och att kroppen redan återhämtat sig så bra. Det är häftigt att se!
Innan du fick veta könet på din dotter hade du ett speciellt önskemål på kön?
Jag har alltid drömt om en liten flicka men samma dag jag blev gravid försvann i princip all önskan om kön och jag ville bara ha en frisk liten bebis. Jag trodde faktiskt att det var en pojke fram till vecka 18-19 medan Micke var stensäker på att det skulle vara en tjej och på ultraljudet var könet det minst viktiga för oss, vi ville bara veta att allt såg bra ut och när det gjorde det grät jag av lycka.
Hej! Jag ska själv ha barn vilken dag som helst och blir väl mer och mer nervös över förlossningen. Hur tänker du kring den? Tänker typ smärtlindring, vaginal eller kejsarsnitt, önskemål m.m. Vet inte riktigt när du är beräknad, men antar ändå att du funderat lite på det. 
Nu kommer det här inlägget lite sent men helt ärligt så var jag inte alls nervös innan förlossningen och jag läste inte på så mycket utan tog till mig det vi fick lära oss på föräldrakursen. I mitt förlossningsbrev valde jag att skriva att jag var öppen för all typ av smärtlindring men att jag ville att de skulle avgöra vad och när den behövdes eftersom jag kände att de kan betydligt mer än mig. Normalt sett har jag ett litet kontrollbehov men jag kände att de på förlossningen skulle göra allt för att göra det bästa för mig så jag gav dem fria händer. Jag är så glad att jag var så pass öppen för det innebar att min barnmorska kunde guida mig genom förlossningen och tog beslut om vilken typ av smärtlindring jag faktiskt behövde och inte behövde. Det kändes väldigt bra och jag skulle göra samma sak igen om vi fick för oss att skaffa ett till barn!
 Hur många barn önskar ni om ni kan välja? 
Jag är ensambarn och har alltid velat ha ett barn medan Micke säkert skulla kunna tänka sig två men vi får se vad framtiden erbjuder. Vi vill först och främst ge vår lilla tjej full uppmärksamhet i några år nu och skulle vi sedan känna att vi vill ha fler barn när hon är runt 4-5 får vi ta det då men vi är båda otroligt tacksamma för att vi fått ett barn. Det är inget vi hade vågat hoppats på eller tagit för givet så för oss räcker det absolut med en liten guldklimp!
Kommer ni döpa er dotter? 
Nej, vi är båda ateister så vi kommer nog bara ha en liten symbolisk namnceremoni hemma med de närmsta.
Hur länge var du ihop med din kille innan du gifte dej ??  
Jag och Micke var ihop i 11 år innan vi gifte oss och förlovade i 6 år innan vi tog "tjuren vid hornen". Vi är som sagt var inte troende eller så traditionella av oss men ville ändå fira vår kärlek så vi gifte oss borgligt vid havet med våra närmsta. Väldigt fint och kärleksfullt! 
HUSET & BOENDE
Berätta om huset ni köpt? Hur stort är det? Friliggande? 
Det är ett 20-talshus på 100 kvm som ligger i en liten by ute på landet. Det är friliggande och har dubbelgarage plus en mysig liten trädgård. Väldigt charmigt och hemtrevligt både in- och utvändigt!
Vilken stad utöver nuvarande skulle du kunna bo i? 
Om jag hade lite för mycket pengar hade jag mer än gärna bott i Paris eftersom det är min favoritstad nummer ett. Dock tror jag att jag skulle palla det max ett år då jag trivs med lugnet på landet så skulle även kunna tänka mig att bo i en liten bergsby i Spanien. Kanske blir så när vi går i pension för vi båda älskar Spanien och lugnet som finns i alla dessa små charmiga bergsbyar ovanför Nerja.
 PERSONLIGT & MÅENDE  
Jag undrar om du kan berätta mer om hur du gjorde för att må som du gör idag psykiskt. Visst har du mått dåligt tidigare med stress och ångest? Kram
Jag har mått otroligt dåligt under ca: 3 år och det berodde mycket på stress men även på vissa privata saker som jag inte delat av mig i bloggen. När det kommer till stress var mycket jobbrelaterat då vi hade väldigt hög press på oss på de jobben jag hade tidigare och eftersom jag vill vara "bäst" blev det i bland för mycket. Jag trivdes heller inte riktigt på arbetsplatserna jag jobbade på och det i kombination med andra faktorer hemma gjorde att jag mådde väldigt dåligt. Men efter att jag slutade min tidigare anställning fick jag 1,5 månad "ledigt" till jag började på mitt nuvarande jobb så då la jag mycket fokus på att varva ner, andas och försöka hitta tillbaka till mig själv. Jag fick även veta att jag var gravid under den tiden och det var något jag velat bli i flera år så det hjälpte enormt mycket. Sedan började jag mitt nya jobb och det är som en helt ny värld för mig eftersom vi blir bekräftade, får konstruktiv kritik och möts med kärlek och respekt dagligen. Jag älskar verkligen mitt jobb och platsen det ligger på och det är en stor faktor till varför jag i dag mår så mycket bättre. Sedan har de privata sakerna också löst sig och det var något som vilken människa som helst skulle kunna gå in i väggen av så jag är extremt tacksam över att livet tagit en helt ny vändning. Jag har knappt haft ångest eller någon panikångestattack sedan jag slutade mitt gamla jobb, får nästan aldrig panikstress numera och har på något sätt börjat leva livet så som jag vill leva det. I bland behövs det bara att man sätter en liten sten i rullning så lossnar det andra och så var det för mig. De jobb jag hade innan var helt enkelt inte för mig då de påverkade mig så otroligt negativt och när jag fick möjlighet att byta så var det som att alla bitar i livet började röra på sig. Sedan jobbar jag dagligen med mig själv och min stress/prestationsångest och jag har fortfarande dåliga dagar/veckor men de bra dagarna är fler än de dåliga nu. Så länge jag går framåt och har en grundtrygghet i mig själv är jag nöjd och målet är att aldrig sluta jobba med mig själv utan hela tiden utvecklas och bli en bra förebild och mamma för lilla "C".
 Hur gör du när du har ångest eller får en panikattack? Några tips? 
Nu var det ett tag sedan jag hade en panikångestattack då jag tagit tag i flera bitar av mitt liv som gjorde att jag mådde väldigt dåligt under många år men självklart kan jag fortfarande få ångest. Det jag lärt mig under åren är att inte bli rädd när ångesten kryper sig på utan jag "tar emot den" och reflekterar över vad som skapat den och på vad jag kan göra för att lindra den. Är jag hemma lägger jag mig ner och andas djupt samtidigt som jag går in i mig själv och bearbetar vad det är som är jobbigt. Är jag ute ser jag till att "Yoga"-andas, sakta ner på farten och fokuserar på att lugna de fysiska symptomen jag får av ångest eftersom det i sin tur lugnar psyket lite. Jag brukar även upprepa mantrat "det kommer att gå över, det är inte farligt" för mig själv eftersom det absolut INTE hjälper att stressa upp sig och få ännu mer panik. Så för mig hjälper det att möta ångesten, andas, var fysiskt lugn och gå in i mig själv. Ni kan även läsa mer r om hur jag gör när jag får en panikångestattack för det inlägget skrev jag i en period då jag hade haft mycket panikångest och var mer "inne" i det än vad jag är i dag.
 Vad har du för dåliga ovanor ??
Jag har såååå många dåliga ovanor som t.ex. att jag dricker på tok för mycket Pepsi Max (ska försöka sluta, igen, haha), kollar Instagram lite för ofta, "hamstrar" lätt saker som jag tycker om (vårt godisförråd hemma är t.ex. extremt välfyllt då jag är rädd att vi inte ska ha den sort godis jag gillar hemma) och så får jag väldigt lätt dåligt samvete vilket jag själv tycker är en väldigt dålig ovana.
Hej! Jag har hittat till din fina och inspirerande blogg ganska nyligen, du verkar vara en mysig person och jag är verkligen glad över er gravidlycka :) Jag får dock inte ihop det helt med när du skriver om att ni tex inte har råd med två bilar men det är väldigt många och olika märkeskläder i bloggen var och varannan dag. Är det sponsrade saker/lånade grejer eller hur funkar det? Vore gött att veta vad som är sponsrade saker och inte. Hoppas att du inte tar illa upp av min fråga, menar inte att lägga näsan i blöt om er ekonomi, bara funderar lite på hur upplägget är?
Hej! Vad kul att du hittat hit! Jag har absolut en del märkesgrejer men det är ju mestadels saker jag samlat på mig under åren och fått genom vissa samarbeten (skriver alltid ut samarbeten/pressutskick och har ju t.o.m. två kategorier för det). Däremot är det lite skillnad att unna sig att köpa en väska för 1000:- en månad och att ha en Folkabuss som kostar runt 90 000 ståendes mer än halva året (och som inte ens går att köra en bebis i). Vi hade helt enkelt inte råd eller lust att ta ett till billån för en bil vi behövde när vi får barn och flyttar till landet. Då känns det mognare att sälja Folkabussen och dessutom minska billånet med typ 2/3-delar då Folkabussar är rätt dyra numera. Så tänker vi och jag tror det flesta skulle resonera så om man inte har en massa pengar på hög då det känns onödigt att sitta på en massa lån när man skaffar barn och köpt hus!
 KARRIÄR, JOBB & SKOLA
Är din blogg ditt ända jobb eller har du ett " vanligt" jobb vid sidan om. Om du har vilket? Om du inte har,vad jobbade du med innan?
Min blogg är bara ett deltidsjobb så jag arbetar även halvtid på Häggströms modehus med deras webshop/sociala medier och så gör jag en del frilansjobb som oftast är kopplade till mina sociala medier och foto/styling. Jag är en sådan person som behöver extremt mycket variation i arbetslivet så denna lösning funkar bra för mig men den gör mig inte rik ;). Dock är jag hellre lycklig och kreativt tillfredsställd än rik och uttråkad!
 Vad har du för yrke och vad jobbade du med innan?
 Min huvudsyssla är att jag jobbar med Häggströms modehus webshop samt sociala medier och vid sidan av det jobbar jag med bloggen och diverse frilansuppdrag kopplade till den. Innan det jobbade jag i en klädbutikskedja som säljare och det var inte riktigt min grej, trivs så mycker mer med mitt liv och jobb i dag!
 Vad studerade du under gymnasiet? 
Jag började först Teaterprogrammet men hoppade av efter två år dumt nog då jag var extremt skoltrött och ville "leva livet". Ångrar det lite då jag fick plugga upp så mycket i efterhand eftersom många kurser på Teaterlinjen bara räknades om man gick klart hela linjen men samtidigt fick jag bra förberedelse inför Universitetet genom att plugga på distans. Så summa sumarum pluggade jag en hel drös med olika kurser men mycket fokus på marknadsföring, språk och lite gott och blandat.
 Vad jobbar din man med?
Han är fruktansvarig på en ICA-butik här i stan så har ni frukt- och grönsaksfrågor kan han typ allt haha ;). Väldigt tacksamt för mig som älskar frukt och grönt då han kan plocka ut det bästa åt mig när jag handlar!
Hur går det med webbshoppen?
Jag gissar på att du inte varit in där men vi har faktiskt valt att avveckla den nu när vi ska ha barn. Jag har hittat mitt drömjobb och börjat få in allt fler frilansjobb via bloggen/instagram så känner att det blir för mycket att även jobba med webshoppen nu när vi får vår lilla tjej. Vi går alltså inte i konkurs utan det är helt självvalt och känns helt rätt för oss just nu! 
MODE & YTLIGHETERKanske en lite tråkig fråga men hag länge varit nyfiken på varför du nästan alltid har solglasögon? Är det bara på bild? Använder du glasögon eller linser? Du har jättefina ögon :)
Hihi en av de vanligaste frågorna genom åren! Jag har det för att jag tycker att det är snyggt och jag typ aldrig orkar sminka mig när vi ska fota. Sedan är jag extremt ljuskänslig så tycker att det är supersvårt att "posa" utan solglasögon när det är soligt ute då jag kisar och typ knappt ser nåt. Och jag använder vanliga glasögon 99% av min vakna tid annars då jag ser som en kratta ;)
 Vad för plagg , skor , väskor faller dej inte i smaken?
Jag är öppen för det mesta men några saker som jag inte skulle bära är trekvarts-byxor, skor med taxklack och äkta päls. Ärganska så säker på att jag aldrig kommer bära något av dem då jag absolut inte trivs/kan stå för det och har känt så länge. I övrigt tror jag på ett öppet sinne när det kommer till kläder och mode för då blir det väldigt mycket roligare!
Vad tycker du om Michael kors-väskor ? 
Jag har två stycken som jag gillar väldigt mycket så jag säger tummen upp! 
MAT & HÄLSA
Tränar du på något gym eller liknande? 
Nej, bara morgonpromenader och lugn Yoga hemma.
Kan du göra ett inlägg om tips på olika restauranger i Umeå? 
Absolut! Har gjort ett första inlägg här :).
Drikker du kaffe?
Ja, jag räknar mig fortfarande som kaffedrickare trots att jag inte dricker kaffe dagligen. Kommer nog att börja dricka kaffe på daglig basis igen snart dock då jag saknat det och tycker att det är väldigt trevligt med en vaniljlatte på morgonen!
Hva er din favoritt matrett?
Jag älskar asiatisk mat så jag skulle nog säga någon asiatisk rätt med massor av krisopiga grönsaker, kyckling eller oumph, ingefära, soya och chili. Kan inte få nog av det!
Kan du legge ut flere matoppskrifter? Det ser ut til at du lager mye god mat. Kram!
Absolut! Ska bli mycket bättre på recept så fort vi flyttat in i nya huset och fåttlite ordning!
Tusen tack för alla frågor!
Taggar: Annawii, Frågestund, Förlossning, Graviditet, Panikångest, Q/A;
Kategorier: Q/A 6

Kommentarer:
#1: Anonym
2016-11-15 @ 13:01:26

Oh hoppas du kommer att skriva en förlossnings berättelse när söta lilla Cornelia kom❤
Kram

Svar: Åh ska verkligen försöka, dock har allt blivit som en enda dimma eftersom vi låg inne i tre dagar men Micke ska få hjälpa mig att försöka återberätta den så sanningsenligt som möjligt.
Stor kram
ANNAWII

#2: Anonym
2016-11-15 @ 15:32:25

Minns att du skrev, om det var för 1-2 (?) år sedan på höstkanten, om att du varit med om en händelse som du beskrev som det värsta du varit med om någonsin. Du skrev att du kanske skulle berätta senare om det men gjorde inte det och det är ju ditt val förstås. Men det är något jag tänkt på de gånger du skrivit att du mått dåligt efter det. Skönt du mår bättre idag, vissa år är bara skitår och jag hoppas istället på 2017 för mig då detta året varit otroligt tufft. Kram

Svar: Hej fina!Ja exakt, det var en sak som upprepade sig flera år på raken och sista gången det hände bröt jag ihop totalt. Jag kommer kanske att skriva om det en dag då det är en sak inte så många pratar/skriver om men då det involverar fler än jag vill jag ändå vänta lite till.
Som tur är vänder det oftast någon gång och håller man ut är det värt det. Jag mådde dåligt i så många år men mår nu mycket bättre så jag hoppas det vänder för dig med! På något sätt får man nytt hopp vid årsskiftet så jag håller alla tummar och tår för att 2017 blir ett bra år för dig <3.

Stor kram
ANNAWII

#3: Citrin
2016-11-15 @ 16:00:27

Fina Anna. <3 Tycker du (och Micke!) verkar så fin och GENUIN. Det är sällan man ser någon så äkta inom bloggvärlden tycker jag. Finns inga tvivel om att du har ett jäkla hjärta av guld alltså! :)

Du kanske stängt ner möjligheten att ställa frågor haha men du, jag kom faktiskt på en fråga... Hur har du tagit mod till dig att starta eget företag samt att frilansa? Ibland har jag tänkt tanken, men jag blir panikslagen av att råka skatta fel, alla papper som måste skötas osv... Så hur vågar man?

Kram!!

Svar: Men gulle du, kan bara säga detsamma! Så himla typiskt att du inte bor i Norrland!
Självklart får du fråga det! När det kommer till företag så tog det typ 4 år innan jag vågade men när jag väl gjorde det insåg jag att det inte alls var så svårt som jag trott. Jag anlitade dock en person som hade hand om allt pappersarbete så jag behövde bara lämna in kvitton och fakturor till henne så ordnade hon allt. Hade jag själv fixat med det hade det nog inte gått så bra haha ;).

När det kommer till frilans kör jag faktiskt det via Frilansfinans.se just nu då jag inte har ett eget företag för bloggen. Det är ganska skönt för då får jag ut pengarna i lön och slipper göra en massa pappersarbete. Skulle jag dock börja få in många, många fler uppdrag skulle jag överväga att starta eget för bloggen eftersom man tappar ganska mkt pengar på att köra via Frilans finans så vi får se vad framtiden har för mig.

Kram fina
ANNAWII

#4: Anonym
2016-11-16 @ 08:46:25

Vad roligt att läsa svaren 💖

Svar: :)
ANNAWII

#5: Citrin
2016-11-16 @ 18:00:51

Tack för ditt svar fina du :)

Svar: Det var så lite!
ANNAWII

#6: Dissys
2016-11-17 @ 23:02:43

Funderade lite kring detta är jag läste dina svar på frågorna. Men det låter som du kanske kan vara en högkänsligt begåvad person. Något du kanske redan funderat vid såklart. Känner igen mig i mycket av det du skriver och är själv en såkallad hsp person. När jag fick detta utrett var det som att allt föll på plats och jag fick lättare att acceptera mina egenheter. Är en otroligt vacker egenskap att vara hsp. 💕

Svar: Hej fina! Ja jag har gjort jättemånga tester på nätet och det verkar som att jag är det. Har även en vän som är det och vi pratar mkt om det och jag känner igen mig så mkt. Tycker också det är en fin egenskap även om man själv blir lite lidande i bland eftersom man känner så otroligt mkt. Kram fina du ❤️
ANNAWII

Min profilbild

Kontakt samarbeten: annawiiblog@gmail.com »

bloglovin

Arkiv

2024:

01 02 03 04

2023:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2022:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2021:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2020:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2019:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0