Powered by Jasper Roberts - Blog

ATT BYTA RIKTNING OCH VÅGA GÅ FRAMÅT

2017-08-08 @ 19:14:00
Jag har ju börjat gå i terapi under sommaren och i och med det funderar och reflekterar jag mycket. En sak som jag vill jobba med är min självkänsla då den är på tok för låg och jag ofta trampar på mig själv, vilket inte håller i längden. Jag har liksom ingen bra grund att stå på och för att bygga upp den måste jag börja göra mer aktiva val och jobba framåt.  Micke var faktiskt den som fick mig att inse det under en promenad då han påpekade att jag ofta går i samma hjulspår i stället för att bryta dem och han har så rätt. Hur ska jag kunna gå framåt om jag inte byter riktning? Så några saker jag skrivit upp som jag ska tänka på och försöka göra är:
• Sluta jämföra mig och följa vissa på instagram/blogg - Det är inte sunt att jämföra sig med andra så därför har jag valt att sluta följa de som gör att jag mår dåligt. Jag vill ha sunda förebilder som inspirerar mig kreativt och inte bidrar till kropphets så nu försöker jag hitta sådana och avfölja de som skapar hets och stress hos mig.
• Sluta höra av mig till dem som inte svarar/hör av sig - Detta är inte för att "rätt ska vara rätt" eller någon bitterhet utan helt enkelt för att jag ofta känner mig mindre värd, i bland jobbig och ofta ledsen för detta. Det har ofta varit så i mitt liv och för att jag ska må bra, och känna att jag är värd exakt lika mycket som alla andra, måste jag nog omge mig av människor som vill vara med mg lika mycket som jag vill vara med dem. Detta är inget definitivt men just nu, när jag jobbar mer aktivt med mig själv, är detta en nödvändighet som jag nog vetat om länge men inte tagit på allvar.
• Sluta vara ledsen för de som hör av sig och vara glad för de som gör det - Detta hänger så klart ihop med föregående punkt och handlar om att se det jag har i stället för vad jag inte har. Materiellt bryr jag mig inte ett jota om vad jag inte har men känslomässigt blir jag ofta ledsen (sitter nog kvar sedan tonåren då jag ofta kände mig utanför). Det är naturligt att känna sorg över det men denna sorg trycker ner mig och drar mig hela tiden bakåt så nu ska jag fokusera på de relationer som är mer jämställda och där jag inte känner att jag springer efter som en liten hund som vill ha uppmärksamhet.
• Sluta försvara/förminska mig och vara rak med hur jag är - När det kommer till stora och viktiga saker är jag väldigt tydlig med vad jag tycker, vill och känner men jag har ofta en tendens att förminska mig själv när det kommer till annat. Jag menar inte att jag ska ta ställning och domdera kring allt, men jag tror det kan hjälpa min självkänsla att inte vara så förbaskat följsam jämt och ständigt. Lite mer mod i att visa vem jag är och att sluta förminska mig själv, mina intressen och mitt jobb.  
• Vila mer - Om man inte sover så bra på nätterna och kör på hela dagarna bryts man ner till slut så mer vila och lägre krav på mig själv. Märker direkt att om jag får vila en stund efter jobbet så blir jag lyckligare, mindre stressad och mer harmonisk så det är jätteviktigt för mig just nu!
• Le och skratta mer - Jag älskar att skratta och har lätt för det så jag ska se till att skratta extra mycket för det, precis som gråt, är healande. Sedan ska jag börja le mer för det öppnar upp för mer glädje än om jag går och biter ihop hela tiden.
• Tacksamhetslista varje vecka - Att skriva en tacksamhetslista varje dag är en utopi för en slarver som mig så en gång i veckan känns mer rimligt. Med en sån lista tänker jag mig att jag skriver upp vad som varit bra och vad jag är extra tacksam för just nu. Tror det är nyttigt att påminna sig om vad som gör en lycklig och att ha positiv fokus för en stund!
Känner någon av er igen er, hur jobbar ni med er själva? 
Taggar: Jobba med sig själv, Personligt, Självkänsla;
Kategorier: PERSONAL 7

Kommentarer:
#1: Joanna- Livet med psykisk ohälsa
2017-08-08 @ 19:29:35

Det känns som det är jag som skrivit det här inlägget. Jobbar med nästan exakt samma saker.

Svar: ❤️
ANNAWII

#2: Anonym
2017-08-08 @ 20:34:36

Fint och viktigt! ❤️ (Känner igen mycket men har en del andra utmaningar utöver det.)

Svar: ❤️
ANNAWII

#3: Ida V
2017-08-08 @ 21:00:27

Försöker också jobba på självkänslan. Har blivit mycket bättre på att våga höra av mig till folk och fråga om de vill umgås t.ex. Men fortfarande grubblar jag ofta efteråt om den eller de tycker jag pratade för mycket/för lite/verkade för bestämd/velig etc. Överanalyserar saker rätt ofta också. Måste sluta med det. Tur att Alexander underanalyserar saker och kan hjälpa mig på rätt köl ;)

Svar: Jag tycker du är bra precis som du är men viktigast är att du också känner det ❤️. Tror att när man väl byggt upp självkänslan och tryggheten så kanske man slipper sådana tankar 🙏🏻. Kram fina du och i höst hoppas jag vi kan hänga mkt när vi är i stan lite oftare
ANNAWII

#4: Anonym
2017-08-08 @ 22:09:07

Känner också igen mig, speciellt med det där med vänner. Bestämde mig för att avsluta alla sådana relationer för ca fem år sen och det intressanta är att nästan alla finns kvar, i en mer jämställd form. Lärde mig att det ofta inte är elakhet bakom utan liksom en sorts ignorans som verkar dyka upp om den ena parten anstränger sig mer. När jag slutade höra av mig, ryckte de riktiga vännerna upp sig. Två försvann, de ville nog inte ha nån vänskap heller, det är ju inte alltid viljan är delad :). Har en vän som nyss sa till mig; det är bra med dig för du är alltid så flexibel. Vilket kändes väldigt märkligt då jag faktiskt inte alls är flexibel utan blir ledsen varje gång hon ställer in med kort varsel, ändrar sig när vi ska ses osv. Så det är väl något jag utstrålar och får träna på själv :).

Svar: Nej det handlar ju inte om nån annan än en själv, man har ju tagit den rollen och själv mår jag inte bra av det. Jag tror det är viktigt att förstå det och ändra sitt eget mönster och inte se det som att alla andra gör fel. Och vad duktig och modig du är! Kram
ANNAWII

#5: Citrin
2017-08-09 @ 08:52:23

Så klokt, Anna! Följer du Stina Wollter på instagram? :) Gör det annars, hon är så härlig, positiv, inspirerande och motsatsen till smalhetsande! :D
Tycker du verkar vara en så härlig person och du gör helt rätt i att rensa lite vad gäller negativa personer eller de som inte finns där för dig.
Jag har fått möjlighet att träffa en terapeut några gånger via företagshälsovården och hade mitt första möte i måndags. Tror det kan vara bra att få lite verktyg att styra upp mina besvär nu med stress och jobbångest.
Kram!

Svar: Jag börjae följa henne nu - och min gamla favvo Karins konstgrepp. Åh vad bra att du också gör det vännen! Både du och jag är ju känslomänniskor som tänker mycket och då behöver man i bland lite hjälp i rätt riktning. Stor kram ❤️
ANNAWII

#6: Sanja
2017-08-10 @ 09:55:08

Det som är viktigt med just självkänslan är att det är precis som som träning. Du måste öva konstant för att hålla den i schack, glömmer man bort den blir den genast sämre. Jag tror vi alla därför behöver reflektera över vårt mående och ta till olika övningar som vi har med oss... Jag tappade bort mig själv i våras då jag blev utbränd och har nu själv fått tagit till nya verktyg för att komma tillbaka. Det här med att bryta sina negativa mönster när man väl har upptäckt dem är jätteviktigt, men också att ge sig själv beröm med att man just har upptäckt och agerat. Att berömma sig för de framsteg man gör och peppa sig själv framåt. Det finns även en hel del böcker man kan ta till för att just finna extra inspiration och insikt, det hjälper mig som ett extra verktyg. Lycka till, att ens börja vara medveten är ett stort steg i sig!! :)

Svar: Ja du har sååå rätt! Och det är nog extra viktigt om man haft låg självkänsla mycket för då måste man underhålla den mer. Stor kram ❤️
ANNAWII

#7: Hemma Hos Felicia
2017-08-10 @ 11:16:28

Har själv satt upp mål inför augusti månad, bland annat att meditera mera och att fokusera mera på mig själv! Ibland så behövs det. Just nu är jag väldigt osäker på framtiden och behöver sätta mig ner och reflektera!

Superbra punkter du tagit upp här, hoppas att du känner dig bättre och kan fokusera mera på dig själv och vad som är bäst för dig! Kram! <3

Svar: Det låter väldigt klokt och sunt fina du ❤️. Stor kram
ANNAWII

Min profilbild

Kontakt samarbeten: annawiiblog@gmail.com »

bloglovin

Arkiv

2024:

01 02 03 04

2023:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2022:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2021:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2020:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2019:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0