Powered by Jasper Roberts - Blog

ÖNSKEINLÄGG III

2017-01-05 @ 12:32:00
Anna:
"Kan inte du berätta om en typisk dag ser ut hos er. Hur mycket hon sover och hur ofta hon äter? Hur mycket ammar du och hur mycket ersättning får hon? Alltid intressant att läsa som förälder tycker jag :)"
Mittt svar:
Absolut! Tycker själv det är superkul att höra hur ni andra gör så det gör jag gärna! Som ni säkert förstår ser varje dag olika ut men oftast vaknar vår lilla tjej kring 3.30-4.30 (då har hon i bland vaknat vid 12.30 och fått mat) och då får hon amma i ungefär 1 timme plus få 100 ml ersättning och så byter jag blöja i sängen. Förut klev jag upp och bytte vid skötbordet men då hade hon så svårt att somna om så nu brukar jag lägga en blöja bredvid sängen så att det går snabbt och jag inte behöver tända. Därefter brukar hon somna om ganska fort och jag brukar också slumra en stund men jag vaknar alltid innan henne så då kliver jag upp och gör undan lite stök (tvätt, jobb, kattlåda, diskar nappflaskor och sånt). Förr väckte jag henne sedan ca: 3-4 timmar efter sista matningen men nu får hon sova till hon vaknar och det är oftast kring niotiden. Då blir det amning i ca: 1 timme, ersättning (här är det olika, kan vara allt i från 20-100 ml) och sedan byter vi blöja och kläder. 
När morgonbestyren är klara brukar vi sedan busa lite, hon får sitta i babysittern med babygymmet en stund och sedan vid 11.30 brukar hon få amma i ca: 30 minuter bara för att varva ner eftersom hon brukar vara lite trött men ändå nyfiken då (jag brukar även ge henne ersättning och i bland vill hon ha, i bland inte). Sedan tar vi alltid en promenad mitt på dagen så att hon kan somna och sedan kan hon sova fram till 15-16-tiden. Om jag inte väcker henne brukar hon sedan vakna med dunder och brak och då är det amning i en timme plus ersättning (oftast 100 ml) som gäller. Därefter brukar hon få sitta i babysittern medan vi äter middag och sedan hänger vi oftast i vardagsrummet där hon får mysa med sin pappa och ligga på golvet för lite gymnastik hihi. Typ träna på att greppa saker, sparka loss och ligga en stund på rygg. Efter 19.30 kan det vara lite grinigt för då är hon oftast lite trött men ändå väldigt nyfiken så då brukar vi mysa, amma (på kvällen kan jag amma ganska länge och flera gånger) plus bada henne och är hon gnällig brukar vi köra henne lite i vagnen så att hon ska slumra till innan vi går till sängs. Nattningarna är superolika men är hon lugn somnar hon helt av sig själv, annars brukar jag liggamma henne till hon somnar och lyfta över henne i babynestet eller så drar Micke henne i vagnen till hon somnar och lyfter sedan upp henne i sängen (detta är endast vid extremfall då inget annat funkar eftersom vi inte vill vänja henne vid det).
Är supersvårt att säga exakt hur en dag ser ut eftersom det är lillan som bestämmer det mesta (förutom kvällar/nätter, där försöker vi ha bra rutiner så hon ska få en fungerande dygnsrytm) men detta är standarddagen. Förstår att det kan låta jätteinrutat för er som inte har barn men helt ärligt känns det inte så. Trots att dagarna är ganska lika känns varje dag som ett nytt äventyr eftersom lillan utvecklas och kommer med något nytt varje dag så man vet aldrig hur dagen ska te sig. Sedan har ju jag sån tur att jag har ett anpassningsbart jobb där jag kan jobba hemifrån så när hon sover brukar jag passa på att jobba lite och då får jag min dos av "vuxenlivet" vilket är viktigt för mig. Förstår att det inte funkar för alla då man måste vara på plats på de flesta jobb eller att man helt enkelt inte vill men för mig fungerar det jättebra i dagsläget och jag är glad att jag får göra det i en liten lagom dos!
Hur ser era rutiner ut och hur mycket/ofta matar ni?
Taggar: Amning, Ersättning, Mom life, Rutiner bebis, Önskeinlägg;
Kategorier: BABY C MOM LIFE READERS' REQUEST 5

Kommentarer:
#1: Lotta
2017-01-05 @ 12:52:30

Hej. Va kul att läsa om era rutiner. Låter som mysiga dagar ni har. Även jag hade precis som du ganska långdragna amningstillfällen. Nu vet jag inte hur du går tillväga i nuläget, men om du vill "effektivisera" amningen kan jag tipsa om att först amma på ena bröstet i 5-10 min, sen det andra och upprepa det en gång till på varje bröst. Då stimuleras mjölkproduktionen och C blir inte lika trött av att ammas så länge. Även om det ibland är mysigt att amma länge också.
Bara ett tips som jag fick av en barnmorska.

Svar: Åh men vad bra tips! Hon blir ju i bland så trött att hon somnar innan jag känner att bröstet är "klart" så det ska jag testa. Alla amningstips är ju guld värda för det är ju värt att testa och funkar det inte för en själv så är det ju inte hela världen.
Stor kram och tack <3
ANNAWII

#2: Marielle
2017-01-05 @ 20:16:54

Mysigt ❤
Skönt med en liten som somnar av sig själv! Min lilla skrutt måste alltid ammas till sömns. Trodde länge att hon sov hela nätter men nu har mannen börjat vakna på nätterna av att hon ligger och äter. Hon sover med mig och ligger i höjd med tuttarna, så tydligen tar hon för sig själv 😂 lite märkligt men skönt att slippa vakna. Dagtid ammas hon varje eller varannan timme. Däremellan lek, promenader och så får hon "hänga på" i hushållssysslorna

Svar: Ja fast inte alltid hihi, kan vara krångligt vissa kvällar ;).

Åh vad mysigt och skönt att hon gör det, är ju perfekt!


Kram fina
ANNAWII

#3: Josefin
2017-01-06 @ 10:04:05

kul att läsa hur era dagar ser ut. Och intressant att det kan vara så olika! Mitt problem, till en början, var att jag hade så mycket mjölk. Första 4v klarade min lilla bebis knappt av att amma för att flödet från mina bröst blev för högt och hon bara satte i halsen, hon hann inte svälja och det blev totalt kaos. Jag sprutade ner vår soffa,säng och allt i min närhet. Till slut ammade jag bara i badrummet och valde även att pumpa ut mjölk för att sen ge med flaska för då blev flödet långsammare. Ville till och med sluta amma för att det kändes så jobbigt. Pga detta har jag aldrig kunnat amma henne till söms utan hon blev snarare argare och med ledsen av en amning. Så första 6 v var en kamp med att få henne att somna och lugna ner henne efter en amning. Hon ville bara amma mer pga närheten och myskänslan men kunde inte erbjuda henne bröstet. Nu är hon 9v och hon verkar äntligen ha lärt sig att hantera mitt flöde. En amning tar ca 5 min och ammar kanske var 3e timme på dagarna och på natten klarar hon sig 5-7 h. Så senaste 3v har jag bara haft 1 amning i 5 min på natten sen somnar hon direkt. Så just nu är jag såå glad att jag fortsatte amma och inser nu vilken lyx det är att ha såhär gott om mjölk. Nu kan vi även få henne att somna genom att bara hålla handen. Vissa kvällar är det dock bärsele som gäller. 😉 Har dock fått genomgå några mjölkstockningar så är inte helt problemfritt med mkt mjölk även om ja nu är tacksam. Så skönt att ni verkar ha hittat något som fungerar för er! Alla har vi våra olika problem med våra små. Tur att allt är värt det i slutändan för de är ju helt fantastiska. 😍sorry för världens längsta kommentar. 😊

Svar: Oj jisses! Snacka om att vi har motsatta problem haha ;). Men så himla skönt att ni fått till det nu och att hon blir mätt så fort. Vår lillskrutt suger ju till hon somnar nästan eftersom det tar ganska mkt energi för de små liven att amma. Men det är ju det enda jag vet så det funkar ju ändå jättebra och så är det för alla. Dock hade du gärna fått ge mig lite av din mjölk så vi sluppit ersättningen hihi.
Kram
ANNAWII

#4: Anonym
2017-01-06 @ 16:47:14

Vilka mysiga dagar nu verkar ha:) saknar spädbarnstiden, min Lill har hunnit bli 11 mån.

Svar: Åh men det är ju också en spännande tid!! Kram
ANNAWII

#5: Emelie
2017-01-06 @ 22:34:20

Alltid kul att höra hur andra gör!
Min lilla är 9 veckor. Vi brukar gå upp runt kl. 9. Sen fortsätter dagen med att hon ammar (ca 10-15 min), får ny blöja, leker i t ex. gymmet och somnar igen. I regel är hon vaken i ca 1.5h och sen sover hon i allt från 20 minuter till över 2h åt gången. Ammar gör hon var tredje timme ungefär och alltid i ca 10-15 minuter. På kvällen är hon ofta vaken lite längre, ca 2h. Sen nattar vi henne när vi lägger oss. Hon brukar somna mellan kl. 22-23. Vi sätter på pyjamas, ger D-vitamin och ammar. Hon somnar ofta till vid bröstet och då lyfter jag över henne till hennes säng. Hon brukar vakna då, men somnar om själv om hon får nappen och vaggas lite (vi har vaggtassar på sängen). Sen sover hon ca 7h i sträck innan hon vaknar, ammar och somnar om (tar ca 20 minuter) och sen sover hon ca 2h till. När hon vaknar igen lyfter jag över henne till vår säng och liggammar. Sen somnar vi om och går upp igen vid ca kl. 9 :) Känner mig bortskämd med nätterna.

Kram

Svar: Men vilka härliga nätter du har! Blir lite avis hihi. Dock får jag i alla fall 2-3 nätter i veckan oftast där hon sover till i alla fall fyra så då är jag jättetacksam. Att få sammanhängande sömn är man ju inte bortskämd med så de tär guld värt!
kram fina
ANNAWII

Min profilbild

Kontakt samarbeten: annawiiblog@gmail.com »

bloglovin

Arkiv

2024:

01 02 03

2023:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2022:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2021:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2020:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2019:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2018:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2017:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2016:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2015:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2014:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2013:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2012:

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12

2011:

02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
RSS 2.0